BAB 8: Strategi Mengurus Bilik Pembelajaran.
Assalamualaikum dan salam sejahtera.
Sebuah bilik darjah di bawah jagaan seorang guru dianggap bilik darjah. Padang sekolah yang digunakan juga dinggap bilik darjah. Padang sekolah yang digunakan oleh pelajar untuk pelajaran pendidikan jasmani juga dianggap bilik darjah. Pada dasarnya, sebuah bilik darjah secara fizikalnya dilengkapi dengan kerusi, meja palajar, meja guru, papan hitam, alat bantu mengajar dan dua puluh hingga tiga puluh pelajar dalam satu-satu kelas.
Sumber: https://www.google.com/url?sa=i&source=images&cd=&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwi1xaymxuvhAhWMXSsKHbALD8sQjRx6BAgBEAU&url=https%3A%2F%2Fwww.slideshare.net%2Fjesycanandoh%2Fkps-powerpoint-strategi-mengurus-bilik-dajah&psig=AOvVaw2RkOJDVHqmQz5o8QiPG2l3&ust=1556292171690743
Secara kesimpulannya, strategi pengurusan bilik darjah adalah berkait rapat dengan tiga aspek penting seperti unsur fizikal, interaksi dan iklim bilik darjah. Selain itu juga, peranan daripada guru adalah penting bagi memastikan proses pengajaran dan pembelajaran berjalan seiring dengan matlamat dan isi pembelajaran yang ingin disampaikan.
Sebuah bilik darjah di bawah jagaan seorang guru dianggap bilik darjah. Padang sekolah yang digunakan juga dinggap bilik darjah. Padang sekolah yang digunakan oleh pelajar untuk pelajaran pendidikan jasmani juga dianggap bilik darjah. Pada dasarnya, sebuah bilik darjah secara fizikalnya dilengkapi dengan kerusi, meja palajar, meja guru, papan hitam, alat bantu mengajar dan dua puluh hingga tiga puluh pelajar dalam satu-satu kelas.
Sumber: https://www.google.com/url?sa=i&source=images&cd=&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwi1xaymxuvhAhWMXSsKHbALD8sQjRx6BAgBEAU&url=https%3A%2F%2Fwww.slideshare.net%2Fjesycanandoh%2Fkps-powerpoint-strategi-mengurus-bilik-dajah&psig=AOvVaw2RkOJDVHqmQz5o8QiPG2l3&ust=1556292171690743
Suasana bilik darjah yang kondusif
penting bagi mewujudkan proses PdPc yang berkesan. Oleh itu, iklim bilik darjah yang sesuai perlulah dititikberatkan. Iklim bilik darjah terbahagi kepada tiga iaitu suasana fizikal, suasana sosial, suasana emosi. Suasana fizikal bilik darjah melibatkan unsur fizikal bilik darjah dan sekaligus menggalakkan atau meghalang proses PdPc. Guru berperanan untuk merancang dan menentukan susana fizikal di dalam kelas. Perancangan
dan penyusunan ini melibatkan mengorganisasi, merancang serta penggunaan ABM, APD, kerusi, meja, papan tulis dan sebagainya.
Selain itu, suasana sosial bilik darjah juga merupakan salah satu jenis bagi iklim bilik darjah. Suasana sosial bilik darjah ialah proses di mana guru mengkaji melalui pemerhatian biasa
dan teknik sosiometri. Sosiometri ialah teknik
untuk mencari dan menunjukkan perhubungan
individu dengan pelajar melalui Ujian
Sosiometri Moreno bagi
menentukan seseorang pelajar itu ahli sesuatu kumpulan atau penerimaan pada kumpulan lain. Namun, cara ini terdapat kelemahannya yang tersendiri iaitu perhubungan
yang dinyatakan pelajar adalah hubungan yang dianggap pelajar itu sendiri, perhubungan
yang mungkin tidak dibalas dan hubungan
sehala juga mungkin akan berlaku.
Disamping itu, suasana emosi juga merupakan satu contoh bagi iklim bilik darjah. Suasana emosi lebih
penting daripada suasana fizikal dan sosial kerana ia merupakan gabungan
daripada berbagai-bagai perkara. Suasana emosi merupakan gabungan daripada suara, kemesraan, kelucuan, stail, penggunaan pujian, kawalan, sikap dan ekspektasi bilik darjah serta kepimpinan dan kaedah belajar seseorang guru terhadap pelajarnya.
Secara kesimpulannya, strategi pengurusan bilik darjah adalah berkait rapat dengan tiga aspek penting seperti unsur fizikal, interaksi dan iklim bilik darjah. Selain itu juga, peranan daripada guru adalah penting bagi memastikan proses pengajaran dan pembelajaran berjalan seiring dengan matlamat dan isi pembelajaran yang ingin disampaikan.
Sekian, terima kasih.
Comments
Post a Comment