BAB 1: Sosiologi dan Pembelajaran.
Assalamualaikum dan salam sejahtera.
Sosialogi merupakan suatu kajian saintifik dan sistematik mengenai manusia dan interaksi sosial manusia dalam masyarakat daripada pelbagai sudut. Tujuan utama sosiologi ialah untuk mengetahui struktur asas masyarakat manusia, mengenal pasti tekanan-tekanan utama yang melemahkan mereka dan mempelajari syarat-syarat yang membentuk kehidupan sosial mereka. Manakala pendidikan pula ialah suatu proses, bererti bagaimana seseorang itu diasuh dan diajar dan pendidikan sebagai suatu produk adalah kesanberlaku pembelajaran, iaitu pertambahan pengetahuan dan kemahiran serta perubahan cara berfikir seseorang. Oleh itu, pendidikan dan sosiologi adalah suatu perkara yang sangat berkaitan antara satu dengan lain.
Sosialogi merupakan suatu kajian saintifik dan sistematik mengenai manusia dan interaksi sosial manusia dalam masyarakat daripada pelbagai sudut. Tujuan utama sosiologi ialah untuk mengetahui struktur asas masyarakat manusia, mengenal pasti tekanan-tekanan utama yang melemahkan mereka dan mempelajari syarat-syarat yang membentuk kehidupan sosial mereka. Manakala pendidikan pula ialah suatu proses, bererti bagaimana seseorang itu diasuh dan diajar dan pendidikan sebagai suatu produk adalah kesanberlaku pembelajaran, iaitu pertambahan pengetahuan dan kemahiran serta perubahan cara berfikir seseorang. Oleh itu, pendidikan dan sosiologi adalah suatu perkara yang sangat berkaitan antara satu dengan lain.
Perspektif sosiologi terbahagi kepada dua iaitu mikro dan makro. Mikro sosiologi bersifat
kecil dan individu manakala Makro sosiologi bersifat besar,
bercorak organisasi, dan
kompleks seperti peperangan
dan pengangguran. Contoh bagi mikro sosiologi ialah masalah penagihan
dadah kerana ia adalah masalah
individu manakala contoh bagi makro sosiologi pula ialah masalah kecurian dalam
masyarakat yang
berpunca dari penagih
dadah.
Teori utama sosiologi terbahagi kepada dua iaitu Teori
Fungsionalisme dan Teori Konflik. Teori Interaksionisme
Simbolik ialah asas bagi teori sosiologi, ia dipelopori oleh George Herbert Mead (1863-1931). Teori ini mengkaji bagaimana individu
menginterpretasi dan bertindak menurut
kemahuan masing-masing dalam masyarakat. Teori pertama sosiologi ialah Teori Fungsionalisme yang dipelopori oleh Auguste Comte (1798-1857). Teori ini mengkaji perlakuan sosial atau institusi dalam kegiatan-kegiatan yang
menyumbang kepada pengekalan masyarakat. Selain itu, teori lain sosiologi ialah Teori Konflik yang dipelopori oleh Karl Marx (1818-1883). Teori ini menganalisis konflik-konflik yang berlaku dalam
masyarakat.
Pendidikan dilihat daripada pelbagai perspektif iaitu persepektif sosiologi yang menyatakan bahawa pendidikan dilihat sebagai satu proses sosialisasi, iaitu bagaimana
ahli masyarakat, terutama generasi muda, diajar dan diasuh
secara formal atau tidak formal untuk menerima pengetahuan,
kemahiran, norma dan nilai sosial, kedudukan dan peranan
masing –masing dalam konteks sesuatu masyarakat itu. Selain itu, pendidikan juga dilihat dari perspektif antropologi yang menyatakan bahawa pendidikan sebagai proses pembudayaan (enculturation) di mana
ahli sesuatu masyarakat mempelajari dan menerima
kepercayaan, nilai-nilai, norma, cara bertindak yang dianggap
sesuai dalam masyarakat itu. Seterusnya, pendidikan juga dilihat dari perspektif ekonomi yang mengatakan bahawa pendidikan sebagai satu ‘pelaburan’ (investment), atau sebagai
satu ‘consumption’. Di samping itu, pendidikan juga dilihat dari perspektif sains politik yang menyatakan bahawa pendidikan sebagai proses bagaimana sesebuah negara itu
mendidik dan membina warga negaranya supaya mempunyai
sikap dan nilai patriotisme, mengetahui tentang hak dan
tanggungjawab mereka sebagai warganegara. Prespektif terakhir bagi pendidikan ialah perspektif psikologi pendidikan yang merupakan asas bidang psikologi melihat pendidikan sebagai proses
membantu pembelajaran seseorang murid untuk
memperkembangkan potensinya dan membentuk sahsiahnya.
Kesimpulannya, masyarakat sangat berkait rapat dengan sosiologi. Oleh itu, pendidikan dan sosiologi adalah suatu perkara
yang sangat berkaitan antara satu dengan lain. Fenomena-fenomena yang berlaku dalam dunia
pendidikan (termasuk sekolah) perlu dianalisis dalam
perspektif sosiologi.
Sekian, terima kasih.
Sekian, terima kasih.
Comments
Post a Comment