BAB 11: Pengurusan Pelbagai Budaya.
Assalamualaikum dan salam sejahtera.
Menurut Kamus
Dewan (4th Edition), pelbagai bermaksud perihal pelbagai jenis manakala budaya pula ditakrifkan sebagai tamadun, peradaban, kemajuan fikiran, akal budi
(cara berfikir, berkelakuan, dan
sebagainya). Sifat budaya,
yang mengenai kebudayaan, (yang) sudah
maju (akal
budi). Ini adalah definisi daripada segi
bahasa tetapi
“pelbagai budaya” dari segi istilah pula ia ditakrifkan sebagai satu sistem kepercayaan dan tingkah laku yang mengiktiraf dan menghormati kewujudan kepelbagaian dalam kelempok dalam sesebuah organisasi atau masyarakat, mengakui dan menghargai perbezaan sosial budaya dan menggalakkan serta menerima sumbangan berterusan mereka dalam konteks budaya yang inklusif dalam organisasi atau masyarakat berkenaan.
Manusia memang berbeza antara satu sama
lain jadi guru perlulah sedar akan hakikat ini.Terdapat guru yang mengajar pelajar
seolah-olah semuanya sama tahap, seperti kebolehan, kesediaan, motivasi dan
jangkaan yang sama namun hakikatnya, semua pelajar adalah berbeza dari segi
minat, gaya pembelajaran dan jangka masa yang diperlukan untuk belajar. Terdapat banyak
perbezaan di
kalangan pelajar seperti bangsa, agama, taraf keluarga dan gender. Hal ini juga
melibatkan golongan minoriti seperti orang
kurang upaya,
golongan minoriti (orang asli) dan sebagainya. Oleh yang demikian, guru perlu menggunakan kaedah
dan teknik
pengajaran yang berbeza kerana pelajar mmemerlukan bimbingan secara
terus
oleh guru.
Sekolah
memikul tanggungjawab memastikan sama ada struktur program mereka responsif
terhadap kepelbagaian pelajar dengan cara pendidikan inklusif. Pendekatan
pendidikan inklusif adalah satu model untuk
sekolah-sekolah menangani ciri kepelbagaian di kelas biasa. Pendidikan
Inklusif dalam konteks pendidikan khas adalah pendidikan yang diberikan kepada
murid-murid dengan keperluan pendidikan khas yang belajar bersama-sama dengan
murid-murid normal, di dalam kelas yang sama dan diajar oleh guru biasa (Sabri Salleh Timbalan Ketua Pengarah Pendidikan, 1996). Pendidikan inklusif bermaksud
usaha untuk mengintegrasikan pelajar secara individu. Pendidikan inklusif merupkan salah satu falsafah sekolah jadi, ia merupakan tanggungjawab pengurusan sekolah untuk
mengamalkannya.
Peranan atau
implikasi pendidikan inklusif kepada guru ialah para guru akan memerlukan bantuan dan sokongan guru-guru lain di sekolah dan
guru-guru khas. Di samping itu, kesepaduan tenaga
dan pemikiran tersebut mengurangkan pergantungan kepada
pendekatan pengasingan. Oleh itu, Guru perlu
menukar cara
bekerja sendirian kepada cara
kolaboratif iaitu
cara berkumpulan dan sentiasa bertukar-tukar pendapat antara satu
sama lain. Tujuan pembezaan adalah untuk
menggalakkan kejayaan pembelajaran. Pelajar daripada latar belakang dan kebolehan yang berbeza dapat
membuktikan apa
yang mereka tahu,
faham, dan
apa yang boleh mereka lakukan yang sekali gus membuka peluang kepada pelajar untuk diberi
tugas-tugas yang sesuai dan
relevan dengan
kebolehan mereka.
Akhir sekali, sebagai para guru yang profesional kita wajarlah mengetahui dan memahami mengenai pengurusan budaya supaya supaya negara akan lebih maju, aman dan damai pada masa yang akan datang.
Sekian, terima kasih.
Comments
Post a Comment